Det er ikke altid nemt at være direktør eller virksomhedsleder. Det er en funktion fyldt med svære beslutninger og det er ikke altid de største beslutninger, der er de sværeste.

Én ting er vigtigt og det er pleje af de ansatte. De er fundamentet i alle virksomheder og dem der i sidste ende skaber resultaterne. Det svære spørgsmål er bare hvor langt man skal gå, når det kommer til påskegaver og fridage ved årets helligdage. Det ser Industrimagasinet nærmere på i denne artikel. 

Skab rammer og normer i virksomheden

Det er afgørende at få opsat faste rammer og normer i virksomheden, som medarbejderne er bekendte med og respekterer. På den måde ved de hvad de kan forvente og du undgår at skuffe dem, eller få demotiverede ansatte. Hvis disse rammer, normer og traditioner vel og mærke er tilfredsstillende.

I tilfældet med firmagaver og goder til de ansatte, bør I have faste standarder. Det kan være de får én stor julegave hvert år, som tak for en god indsats. Eller det kan være de får en mindre gave eller kurv, hver gang der er småferier i løbet af året. Det kunne være vinterferie, påskeferie, efterårsferie eller hvad nu.

Ofte er disse små gaver jo en lille omkostning for virksomheden, i modsætning til hvis alle medarbejdere pludselig skulle have 3-5 % mere i løn. Mentalt gør det bare en forskel at blive belønnet, så det kan have en rigtig god effekt.

På spørgsmålet om dine ansatte skal have påskegaver eller fri, bør det afhænge af de nuværende traditioner i virksomheden. Gør du ikke allerede noget særligt ud af disse højtider, bør du bestemt overveje at få det introduceret.

Du vil opleve ansatte der går glade på weekend eller ferie, fordi de har modtaget en mindre belønning for deres arbejde. Motivation og engagement er nøgleord for alle firmaer, og dette bliver påvirket i positiv retning.

Beløn de ansatte med kurve og små gaver

Vi har allerede været inden på at kurve og små gaver, er én af de mest udbredte belønningsformer for danske ansatte. Én anden udbredt belønningsform er provision, men det er et helt andet emne.

Den klare fordel som virksomhed er, dels at du kan trække omkostninger til gaver og goder fra i regnskabet, dels at du kan opnå markant besparelser når du laver en stor bestilling.

Industrimagasinet har tidligere lavet en top 10 over gaver til ansatte, som kan være til stor inspiration, hvis du ikke ved hvad du skal give.

Vær fleksibel – og forvent noget igen

Indtil videre har artiklen mest handlet om vigtigheden af at give medarbejderne gaver og få dem belønnet, så de arbejder med samme høje motivation og engagement år efter år.

Ét andet vigtigt område og spørgsmål er, hvornår de skal have fri. Der er jo mange forretninger der kræver “døgnåbent” som ikke bare kan give alle fri i 3-5 dage. Hverken i påskeferien, vinterferien eller juleferien.

Det betyder at der kræves en vis fleksibilitet begge veje. Du bør som arbejdsgiver give de ansatte frirum til at holde fri, hvis de fx. har planlagt ferie. Har de så holdt ferie i fx. påsken, kan du omvendt kræve at de bliver de “sure” dage i julen.

Få skabt en fleksibel ordning på arbejdspladsen, hvor medarbejderne selv kan påvirke hvornår der kan holdes ferie, men kræv noget igen, så det er lige for alle. Det bør aldrig være samme medarbejder, der har alle de “kedelige” vagter i løbet af året.

 

Vi håber du er blevet klogere på, hvordan du bør behandle dine ansatte med firmagaver og belønninger for deres arbejdsindsats. Det kan være svært at finde den gyldne balance, men I bør gøre meget ud af at få opbygget traditioner, normer og standarder i virksomheden, så der er klare linjer begge veje.